Landelijke campagne: ‘voel je vrij, geef je bloot’ van start
Voel je vrij, geef je bloot
Donderdag 1 juli 2021 lanceert BlootGewoon!, merk van NFN Open & Bloot, een landelijke multimediale bewustwordingscampagne met de titel ‘Voel je vrij, geef je bloot’. Hiermee wil NFN, bloot recreëren op de kaart zetten en laten zien hoe naaktrecreatie anno 2021 eruit ziet.
Voel je vrij, geef je bloot
In de zomermaanden is de campagne ‘Voel je vrij, geef je bloot’ bij de publieke omroep te zien en te horen. Bloot naar de sauna, het naaktstrand en bloot op vakantie worden uitgelicht in de televisie- en radiocommercials en in een online campagne met aansprekende vlogs en podcasts door bekende Nederlanders.
‘We willen met deze campagne laten zien dat naaktrecreatie een heel fijne en vrije manier van recreëren is, die iedereen die er open voor staat, op zijn of haar eigen manier kan invullen. Zo nu en dan naar het naaktstrand of de sauna of iedere zomervakantie naar de blootcamping of een mooie bed and breakfast. Het kan allemaal! Door deze zomer veel zichtbaar te zijn voor een groot publiek en ervaringen en tips te delen, willen we deze manier van ontspannen nog beter en realistischer op de kaart zetten’ licht Christine Kouman, directeur van NFN Open & Bloot, toe. ‘Probeer het eens, voordat je er een mening over vormt. Past het niet bij jou? Dan ben je een ervaring rijker en vertrek je gewoon naar een andere plek! Al weten wij inmiddels dat de meeste mensen na een eerste ervaring niet meer anders willen.’
Vlogs en podcasts met BN’ers
Voor de campagne zijn er verschillende podcasts en vlogs opgenomen met medewerking van bekende Nederlanders. Zo hebben tv-presentator Koert-Jan de Bruijn, radio-DJ Eva Koreman en schrijvers Roos Schlikker en Stella Bergsma meegewerkt. Ze gaan in gesprek over thema’s als: bloot in onze samenleving, de seksualisering van het lichaam, hun eigen ervaringen, kinderen en de invloed van de media. Koert-Jan de Bruijn vlogt met humor en vanuit eigen ervaring over de meest gestelde vragen en geeft tips voor beginners. ‘We hopen zo op een laagdrempelige manier de verschillende manieren van bloot recreëren te laten zien en meer bespreekbaar te maken’, legt Christine uit, ‘want een bloot lichaam hebben we allemaal, daar hoeft niemand zich voor te schamen. Daar hoeft ook niemand anders iets over te vinden. Uiteindelijk draait het om respect voor elkaar en voor de keuzes die mensen maken, zonder oordeel.’
Er zijn zo’n 2,5 miljoen Nederlanders die graag bloot recreëren. De zogenoemde ‘nakation’ wordt door trendwatchers en verschillende media gezien als dé opkomende trend van de laatste paar jaar. ‘Deze mensen ervaren het gevoel van vrijheid dat je krijgt als je je kleding in de tas of kast laat en weten inmiddels hoe fijn het is om bloot te zonnen, zwemmen of ontspannen. Natuurlijk moet je recreëren op de manier die je zelf fijn vindt, of dat nu in badkleding is of bloot. We willen niemand uit de kleren praten, hoor. Het is en blijft een eigen keuze. In de ideale wereld zou het gewoon naast elkaar moeten kunnen,’ vertelt Christine.
De campagne ‘Voel je vrij, geef je bloot’ start 1 juli bij de publieke omroepen op televisie en is begin juli en eind augustus ook te horen op radio NPO2 en NPO3.